یکشنبه ,۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
سرخط خبرها
خانه / آموزش / ❤️ غلبه بر اهمال کاری
غلبه بر اهمال کاری

❤️ غلبه بر اهمال کاری

پادکست غلبه بر اهمال کاری ؛ بشنوید :

 

 

سلام خدمت همراهان عزیز، امروز هم با یک مقاله بسیار کاربری همراه شما هستیم. اهمال کاری، تعریف و مبارزه با آن

آیا تابحال به این فکر افتاده اید که از هفته بعد باشگاه را شروع کنید. پروژه‌ای که در حال کار و تحقیق دارید را به فردا بیاندازید و یا رژیم غذایی تان را از شنبه آغاز کنید؟ همه این‌ موارد، نمونه هایی هستند از رفتارهایی که به نام اهمال ‌کاری شناخته می‌شوند.

اهمال‌ کاری چالشی است که همه ما در زندگی با آن مواجه شده ایم. در این مواقع تلاش می کنیم تا اوضاع را تغییر داده و بر این وضعیت پیروز شویم. اگر موفق بوده ایم که احساس رضایت و در غیر این صورت احساس ضعف ما را فرا گرفته است.

تعریف اهمال ‌کاری

اهمال‌کاران به شکلی وصف‌ناپذیر به تعویق انداختن کار ها عادت دارند. اگر توانایی تشویق خودتان به انجام کارهای پراهمیت را ندارید، پس دچار اهمال‌کاری شده‌اید. می‌توان گفت این مشکل زمان ندارد.

آکرژیا Akrasia درواقع به وضعیتی گفته می‌شود که ما برخلاف صلاح خودمان رفتار می‌کنیم. ممکن است بدانیم که در این لحظه بهتر است کار دیگری را انجام دهیم، اما وقت خودمان را با کاری بیهوده هدر میدهیم. امروز بررسی‌ها نشان داده است که آکرژیا به نوعی همان اهمال‌ کاری است.

غلبه بر اهمال کاری

چرا اهمال ‌کاری می‌کنیم؟

تحقیقات روانشناسی رفتاری، عنصری با نام «تناقض زمانی» را، عامل این اتفاق می‌داند. این تحقیقات فاش کرده علی‌رغم اینکه دوست داریم کارها را به موقع انجام دهیم اما متاسفانه این عامل باعث می‌شود نتوانیم به درستی پیش برویم. تناقض زمانی باعث می‌شود مغز ما سیستم پاداش لحظه‌ای را نسبت به پاداش‌های آینده در اولویت قرار دهد و آن را را ترجیح دهد.

همه ما می‌دانیم برای اینکه بیمار نشویم نیاز داریم تا غذای مفید و سالم بخوریم، اما چون بیماری در طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد، تفکر مربوط به حال حاضر ما رژیم غذایی سالم را به بعد موکول می کند و به دنبال لذت آنی می‌رود.

همین اتفاق وقتی رخ میدهد که شب‌ها با انگیزه ایجاد تغییرات بزرگ می خوابیم و وقتی روز بعد از خواب بیدار می‌شویم مغز ما به الگوهای قدیم بازگشته و آسان‌ترین رفتار را پیش می‌گیریم.

این چنین اهمال ‌کاری‌هایی در زندگی ما بسیار زیاد اند.

نکته : کمال‌طلبی نیز دلیلی بر اهمال‌ کاری است. کمال طلبی یعنی انجام کاری به بهترین شکل ممکن، بنابراین احساس می‌کنیم زمان لازم برای انجام این کار را نخواهیم داشت و به زمانی دیگر موکول می‌کنیم که زمان کافی را داشته باشیم.

دلایل زیر نیز به نوعی باعث ایجاد اهمال ‌کاری خواهند شد :

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی نامنعطف

 عدم توانایی در کنترل خود

رویاپردازی و اهمال‌ کاری


مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی اهمال‌ کاران :

اعتماد به نفس پایین

رفتارهای واکنشی و بدون تفکر

عزت نفس پایین

رنجور بودن و عصبی بودن

عدم تمایل به همکاری و کار گروهی


چرا باید با اهمال‌ کاری بجنگیم؟

اهمال‌ کاری از بزرگ‌ترین موانعی است که باعث شده جلوی تصمیمات درست و حرکت به سمت زندگی رویایی‌مان را بگیرد. به طور کلی، حسرت انسان‌ها بیش‌تر از کارهایی است که انجام نداده‌اند، نه کارهایی که به‌طور اشتباه انجام داده‌اند. در واقع حسرت فرصت‌های از دست رفته مدت زمان بیش‌تری با ما خواهند ماند.


آیا اهمال‌ کاری همان تنبلی است ؟

اهمال‌کاران در اغلب اوقات انجام کارها را به تعویق می اندازند و آن را به لحظات آخر موکول می‌کنند. اما افراد تنبل هیچ کاری را انجام نمی‌دهند و با این رفتار هیچ مشکلی ندارند، اما اهمال‌کاران دوست دارند مثبت پیش بروند و پیشرفت کنند، ولی توانایی اجبار خود به انجام به موقع این کار را ندارند.


چگونه باید بر اهمال ‌کاری پیروز شویم؟

غلبه بر اهمال کاری

این عادت هم مثل دیگر عادات بد قابل ترک کردن است. اما برای اینکه بتوانید بر این عادت بد غلبه کنید ابتدا باید از وجود چنین عادتی در خودتان مطمئن شده و پس از آن علت را جویا شوید.

بعد از رسیدن به این مرحله می‌توانید با تکنیک‌ها و استراتژی‌های خاص این عادت بد را ترک کنید. نمونه ای از این تکنیک ها را مرور میکنیم :

برای کارهایی که می‌کنید به خود پاداش دهید

عواقب اهمال‌ کاری را تا جای ممکن آنی کنید. عواقب آنی باعث می‌شود کم‌تر به واگذار کردن کار به بعداً فکر کنید.

اهداف خود را با خرد کردن، کوتاه‌مدت کنید

برای یک روز کاری برنامه سنگینی نچینید

اقدامات آینده خود را از پیش برنامه‌ریزی کنید

برای آسان شدن کار وظایف را تبدیل به عادت کنید

برای شناختن خود بیشتر وقت بگذارید


اهمال ‌کاری تا چه حد بر زندگی انسان تاثیر می‌گذارد؟

وقت باارزشمان را از دست می‌دهیم.

شانس‌های زندگی‌مان را از دست می‌دهیم.

به اهدافمان نمی‌رسیم.

شغل خود را از دست می‌دهیم.

عزت نفس‌مان پایین می‌آید.

تصمیمات‌مان تحت تاثیر اهمال‌کاری قرار گرفته و تصمیمات اشتباه می‌گیریم.

سلامتی روحی‌مان را به خطر می‌اندازیم.

ترک اهمال‌ کاری چقدر زمان می‌برد؟

ترک اهمال‌ کاری کار ساده‌ای نیست. با کمک راهکارهای داده شده و تلاش و تمرین زیاد آرام آرام این رفتار کنار گذاشته خواهد شد. از مهم ترین تمرین‌ها اهداف کوچک و پاداش‌های کوچک است. با تکرار این تمرین و تبدیل آن به عادت، از شر این رفتار بد رها میشود و به سمت اهداف اصلیتان پیش می‌روید.

به این نوشته امتیاز بدید

درباره ی فایزه وجداندار faeze vejdandar

محفل کوچکی ساخته ام برای آنان که میخواهند گوشه ای از دنیای بزرگ روانشناسی و روابط اجتماعی و اطلاعات سلامتی را دریابند ... و راه ارتباطی باشد برای من و شما . فایزه وجداندار هستم محقق و پژوهشگر روانشناسی روابط و کارشناس تکنولوژی آموزشی افتخار همکاری با مجموعه های بزرگی را داشته ام که یادآوری نام هرکدام شان افتخاریست وصف نشدنی مرکز تحقیقات یونیسف در ایران مرکز علمی و فرهنگی کانون مرکز توانبخشی خانه نگین موسسه خیریه محک مرکز تحقیقاتی امام رضا مجتمع آموزشی نصر نوین مجتمع آموزشی نیکان مجتمع آموزشی واله و .... در زمینه کودکان و نوجوانان و جوانان و همسران و اسیب های اجتماعی رفتارهای آنان تحقیقات میدانی انجام داده ام که به زودی در وبسایت منتشر خواهم کرد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *