سرخط خبرها
خانه / انگیزشی / ❤️ اعتماد به نفس
پیامک صوتی لاین استور
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

❤️ اعتماد به نفس

پادکست ❤️ اعتماد به نفس ؛ بشنوید :

 

 

در این مقاله ی آموزشی به موضوع اعتماد به نفس می پردازیم اینکه اعتماد به نفس چیست و در زندگی چه کمکی به ما می کند و همچنین چطور می توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم .

در ابتدا به تعریف جامعی از اعتماد به نفس می پردازیم  

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد

این تعریفی است که در دیکشنری وبستر در خصوص اعتماد به نفس به آن اشاره شده است .پس می توان گفت که اعتماد به نفس یعنی بدون توجه به شرایط جسمانی خود را فردی ارزشمند و با توانایی های بالا ببینید .(به گفته دنیل گلمن)

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

البته باید این را در نظر داشته باشیم که وقتی می گوییم فردی اعتماد به نفس دارد دلیل بر این نمی شود که این فرد در تمام موارد اعتماد به نفس داشته باشد مثلا ممکن است فردی در زمینه نقاشی اعتماد به نفس زیادی داشته باشد اما در زمینه خوانندگی اصلا اعتماد به نفسی را نداشته باشد . به همین دلیل است که اکثر روانشناسان رابطه ی خوبی با اصطلاح اعتماد به نفس ندارند .و ترجیح می دهند به جای این اصطلاح از واژه ی  خود-کارآمدی استفاده کنند .

این یعنی اینکه وقتی فردی در خوانندگی قابلیت ها و توانایی های بالایی دارد می گوییم فرد خودکارآمدی را در خوانندگی داریم .

اعتماد به نفس مانند نیرویی وادار کننده است و افرادی که این خصوصیت را دارند  در انجام کارها نیرویی مضاعف دارند .و این نیرو به آن ها کمک می کنند در جهت شکوفا کردن استعدادهای خود دائما تلاش کنند .

چه عواملی بر اعتماد موثر است ؟

عوامل زیادی بر سطح اعتماد به نفس تاثیر گذار هستند .

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

اولین فرد تاثیر گذار در میزان اعتماد به نفس هر فرد خود اوست .هرشخصی می تواند برای شناخت خود تلاش کند و توانایی ها و قابلیت های خود را بشناسد و در جهت افزایش آن ها گام بردارند .

دومین نهادی که تاثیری زیادی بر روی اعتماد به نفس دارد نهاد خانواده است چراکه قسمت زیادی از اعتماد به نفس افراد تحت تاثیر عملکرد خانواده هاست و از دوران کودکی است که این مهم در حال شکل گیری است .

جامعه نیز قسمت دیگری از اعتماد به نفس ما را تشکیل می دهد .

دقت داشته باشید که تمام مواردی که دربالا نام بردیم علاوه براینکه می توانند باعث افزایش اعتماد به نفس شوند ُ اگر این شرایط و افراد خوب نباشند به جای افزایش اعتماد به نفس  ممکن است باعث سرکوب اعتماد به نفس می شود .دقت داسته باشید که اعتماد به نفس قابل شکل گیری است و هر کسی می تواند با تمرین آن را ریاد کمد .

از چه راه هایی اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم ؟

برای افزایش اعتماد به نفس راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید با به کارگیری هرکدام از آن ها به راحتی توانمندی ها وقابلیت های خود را بشناسید و از أن ها برای کسب موفقیت استفاده کنید که در ادامه این مقاله به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد .

راهکارهایی برای اعتماد به نفس

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس
  • اولین راهکار این است که خودتان را بشناسید و به خودشناسی دست پیدا کنید .برای ایم منظور شخصیت خودتان را بررسی کنید و تمام نکات مثبت و منفی خود را ارزیابی کنید تا به راحتی متوجه شوید که تقویت نکات مثبت و حذف خصوصیات منفی چطور به شما کمک می کند که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید . البته گاهی این پروسه به تنهایی شاید دشوار باشد که می توانید از مشاوره هم کمک بگیرید .
  • در انجام کارها سعی کنید استرس این را نداشته باشید که نتیجه کار شما چه می شود و سعی کنید تنها تمرکزتان را برروی این بگذارید که تمام تلاشتان را انجام دهید .
  • ورزش را فراموش نکنید چرا که نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس شما دارد .
  • حواستان به افراد منفی بین باشد افرادی که مدام سعی بر این دارند همه شرایط را بسیار بد نشان دهند و تنها نیمه خالی لیوان را ببینند .تا جایی که امکان دارد از این افراد دوری کنید
  • در برخود با دیگران محکم باشید .البته نه جدی و خشک بلکه لبخندی بزنید و دستان طرف مقابل را محکم فشار دهید تا از این طریق این پیام را به او بدهید که شما سرشار از انرژی هستید
  • ترس هایتان را شکست دهید یادتان باشد که ترس ها ساخته ی ذهن شما هستند و بسیاری از آن ها در واقعیت وجود ندارند پس آن ها را کنار بگذارید .
  • سعی کنید هر روز برای شادی خودتان گامی بردارید .علایق خود را بشناسید و هرروز به توجه به آن ها کاری کنید که سبب خوشحالی شما شود .
  • نه گفتن کلید افزایش اعتماد به نفس است ُ سعی کنید هرجا که پیشنهادی به شما شد و در ذهن خود حس کردید که باید به این پیشنهاد نه بگویید سریعا و بدون معطلی این کار را انجام دهید
  • لطفا هرچه سریعتر تنبلی را کنار بگذارید .
  • مراقب سلامتی خود باشید و سعی کنید تمام چیزهایی را که به سلامتی شما آسیب می رساند را حذف کنید .
به این نوشته امتیاز بدید
خدمات شبکه های اجتماعی

درباره ی فایزه وجداندار faeze vejdandar

محفل کوچکی ساخته ام برای آنان که میخواهند گوشه ای از دنیای بزرگ روانشناسی و روابط اجتماعی و اطلاعات سلامتی را دریابند ... و راه ارتباطی باشد برای من و شما . فایزه وجداندار هستم محقق و پژوهشگر روانشناسی روابط و کارشناس تکنولوژی آموزشی افتخار همکاری با مجموعه های بزرگی را داشته ام که یادآوری نام هرکدام شان افتخاریست وصف نشدنی مرکز تحقیقات یونیسف در ایران مرکز علمی و فرهنگی کانون مرکز توانبخشی خانه نگین موسسه خیریه محک مرکز تحقیقاتی امام رضا مجتمع آموزشی نصر نوین مجتمع آموزشی نیکان مجتمع آموزشی واله و .... در زمینه کودکان و نوجوانان و جوانان و همسران و اسیب های اجتماعی رفتارهای آنان تحقیقات میدانی انجام داده ام که به زودی در وبسایت منتشر خواهم کرد...

اینو دیدی ؟

انواع شناخت رفتارهای روانشناسی کودکان

❤️ انواع شناخت رفتارهای روانشناسی کودکان

          به این نوشته امتیاز بدید

خانه امن (SAFE HOUSE)

❤️ خانه امن (SAFE HOUSE)

به این نوشته امتیاز بدید

خانواده بدون معنی خانواده

❤️ خانواده بدون معنی خانواده

  به این نوشته امتیاز بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *